Angkor What?!

5 mei 2016 - Siem Reap, Cambodja

Lieve allemaal,

Op 24 april namen we de boot terug naar het vasteland van sihanoukville. Op hoop van zegen gingen we naar ons oude hostel om te kijken of daar nog plek was, maar helaas. Toen daar maar iets anders boeken. We kozen voor een hotelletje. Even een privekamer na al die slaapzalen met stapelbedden. We kwamen daar best laat aan en hadden nog niet gegeten, maar de geniale oplossing lag daar voor ons klaar: pizza thuisbezorgen. Lekker een pizzatje op onze kamer opgesmikkeld met een serie erbij, heerlijk avondje.

De volgende dag, 25 april, hebben we niet zoveel zin om iets te doen en om de hitte in te gaan. We laten de was doen en gaan voor de rest lekker tutten op de kamer en kijken een filmpje, ook regelen we nog een nachtje een bungalowtje aan het strand voor die dag erna. Savonds eten we in het stadje.

26 april. Vandaag vertrekken we van het hotel naar de bungalow. We hebben een mooi resort uitgezocht met de goedkoopste bungalow. Als we daar aankomen schijnen we samen met nog een andere man de enige gasten van het resort te zijn, dus onze kamer wordt geüpgraded van een houten bungalow naar een stenen, yes! De hoteleigenaar zegt dat het rustig is omdat de regering over een jaar alle hotels langs die hele kustlijn wil platgooien en er allemaal grote resorts wil maken, echt zo bizar dat dat zomaar kan. Er zitten zoveel leuke schattige kleine resortjes, die veel leuker zijn dan zo'n massa resort, zonde! We hebben lekker de hele middag doorgebracht in de ligstoelen op het strand. Savonds eten we bij een ander restaurant ( onze hoteleigenaar vroeg aan ons wat onze plannen waren anders sloot ie namelijk al het restaurant, er kwamen toch geen andere mensen eten... Echt sneu). Daarna nog lekker serie gekeken en toen gaan slapen in onze prachtige, geupgradede, stenen bungalow.

27 april. Koningsdag!! Daar hebben we helemaal niets mee gedaan haha. We hebben lekker de hele dag gerelaxt, serietje gekeken en onze tassen ingepakt voor de nachtbus naar Battambang. We hoefden ook nog niet uit te checken, we mochten gewoon in onze kamer blijven omdat de kamer toch niet gereserveerd werd door andere mensen.
Aan het eind van de middag werden we opgehaald door de tuktuk om richting de stad te gaan. Hier hebben we nog wat foto's geüpload in het oude hostel en daarna de bus genomen. De slaapbus was best wel prima, best ruim dus we konden allebei prima liggen. Helaas moesten we halverwege de nacht wisselen van bus ( ik denk omdat die oude kapot was, hij sloeg een paar keer af en reed raar). Dus met ons hele hebben en houden wachten op de volgende bus. Deze was een stukje kleiner maar was ook nog wel prima omdat we allebei een tweepersoons plek hadden. Net toen we een beetje in slaap waren gedompeld, werden we weer wakker gemaakt want de mensen voor battambang (dat waren alleen Bien en ik) moesten naar een andere bus. Pff dus weer overstappen. Ik dacht eerst dat we in battambang waren aangekomen maar toen ik uitstapte zag ik alleen maar weiland en een lange weg erdoorheen dus ik vroeg me al af waar we dit keer gedumpt waren, maar gelukkig stond de andere bus al klaar. Helaas was dit een localbus en toen we binnenkwamen werden we ook door een paar locals aangestaard haha, beetje ongemakkelijk. De bussen hier zijn ook zo kitsch, alle stoelbekleding waren ooievaars en alle gordijntjes: ooievaars. Overal waar je keek waren blauwe gordijnen met ooievaars. Erg lelijk. Nou na deze busrit (die ook nog anderhalf uur duurde) en na de tuktukrit kwamen we uiteindelijk, na een in totaal 14 uur durende busrit, aan bij ons guesthouse. Ook hier was het weer uitgestorven en waren we voorlopig de enige gasten.
We hebben een fietsje gepakt en we zijn richting de stad gefietst. Was weer echt een ritje om te zweten want het was 38 graden ongeveer en gevoelstemperatuur 44, dus het was aardig heet! De stad Battambang is naast Phnom Penh de grootste stad van Cambodja. Het is ook de lelijkste stad van Cambodja wat ik tot nu toe heb gezien. Zoveel afval overal, wegen die nog niet geasfalteerd zijn en iedereen slingert z'n troep overal maar neer. Het doet me een beetje denken aan zo'n stad uit Irak ofzo waar bombardementen plaatsvinden, overal stof doordat de wegen van zand zijn. Het is ook niet echt een gezellige stad, het is moeilijk om restaurantjes te vinden en er zijn ook geen toeristenshops of tourist information centers. We fietsten erdoorheen en we komen uit bij een marktje. Een grote chaos aan eten, kleding, schoenen (allemaal nepmerken natuurlijk zoals Abibas ipv Adidas). Daarna eten we een hapje bij een van de schaarse restaurantjes en daarna besluiten we naar de mall te gaan. Hierbij hopen we op airco en hele hal vol leuke winkels. Maar helaas, we liepen naar binnen en er waren alleen maar van dezelfde soort winkels als in de markt. Geen moderne winkels en helaas ook geen airco. We lopen een schoenenzaakje voorbij en Bien en ik zeggen nog tegen elkaar: "Oh die schoenen, ze zijn gewoon allemaal lelijk, zullen we voor de grap eens wat pumps passen?!" En jahoor, toen vond ik mijn perfecte pumps. Hier was ik onbewust al jaren naar op zoek! De perfecte hak en de perfecte kleur, oh en ook maar 15$(afgedinkt van 22, wat ik in Nederland ook al meteen zou kopen natuurlijk, echt geen geld voor deze juweeltjes) en ze zaten ook nog eens perfect (ik kon zelfs 'normaal' lopen op deze hakken). Toen kwam de grote vraag natuurlijk, Ilse ga je ze kopen? Ohhhh zo lastig want ik had niet echt meer ruimte in m'n backpack en überhaupt als backpacker is het niet heel praktisch om hakkenschoenen mee te hebben haha. Maar ik heb het toch gedaan!! Nog een maandje de schoenen ergens tussenproppen lukt wel en ik kon het niet over m'n hart verkrijgen om deze pareltjes achter te laten en dan in Nederland spijt krijgen omdat het daar zo verschrikkelijk duur is. Dus ik heb ze meegenomen!!! Jeeeeej!!!
Savonds zijn we naar het circus gegaan. Het is een initiatief van een Franse vrouw die voor de kinderen hier wat wilde oprichten en ondertussen hebben ze al meerdere (gratis) scholen, kinderdagverblijven en middelbare scholen en dus het circus waar kinderen kunst en circusdingen leren. Aan dit goede doel wilden we natuurlijk wel meewerken. We wisten niet zo goed wat we er van moesten verwachten en toen ze begonnen met een traditionele dans van 10 minuten dacht ik echt... Dit gaat een lange avond duren. Maar toen kwam de echte act. Een paar jongens en een meisje van zo'n 20 jaar konden echt vanalles. Jongleren, salto's etc. Het was echt zo knap wat ze deden!! En ook nog met een soort van toneelspel erdoorheen wat zonder dat je de taal beheerst ook nog begrijpelijk was. Heel leuk om te zien. Het ging ook een paar keer een beetje mis, maar dan deden ze het over en dan ging het wel goed. Heel leuk!! Echt boven mijn verwachtingen. Savonds gegeten bij ons guesthouse en na nog een serietje te hebben gekeken lekker gaan slapen.

29 april. Lekker uitgeslapen vandaag. Eindelijk een keer niet vastzitten aan de tijd dat ontbijt maar tot 10 uur is. En ook weer even bijgeslapen van alle uurtjes die we de vorige nacht gemist hadden. Na het ontbijt zijn we naar het zwembad gegaan om daar over te chillen.
Aan het eind van de middag worden we opgehaald door een vriendelijke tuktukdriver die ons naar de bambootrain brengt. Die is een rails met een soort karretjes erop van bamboo waar je op kan gaan zitten en dan ga je rijden haha. Heel simpel. We reden langs uitgestrekte vlaktes, onaangebroken natuur. Eindelijk eens geen huisjes/hutjes ertussendoor, echt alleen maar natuur. Het is hier heel droog in Cambodja, en dat is ook wel te zien. De grond is helemaal opengebarsten. We komen uit bij een klein dorpje, beter gezegd een paar hutjes, waar we een soort schuldgevoel aangepraat kregen als we niets zouden kopen bij van die schattige kindjes. Maar we hebben ons sterk gehouden en niets gekocht. Op de terugweg nog even gestopt bij een brug om vanaf daar de zonsondergang te zien, maar dat duurde nog best lang en we hadden mooiere zonsondergangen gezien, dus we vonden het wel goed zo. We zijn weer teruggegaan naar het guesthouse en hebben daar even wat kaartspelletjes gespeeld en gegeten. Savonds nog even gefacetimed met de family en daarna nog een serietje gekeken en gelezen. Ben begonnen in 'De dag na morgen', is wel een goed boek toch pap?

30 april. Vandaag vroeg opgestaan omdat we de bus namen naar Siem Reap. We moesten van het meisje van het guesthouse om 9 uur de tuktuk hebben naar het busstation omdat de bus om half 10 zou vertrekken. Nou wij daar op tijd heen, vertrekt die verdomde bus pas om kwart over 10, zo typisch. Maar maakt niet uit, lekker een ritje tussen de locals. Cambodja kampt met de hoge temperaturen de laatste tijd en de droogte, maar tijdens de rit wordt de lucht steeds donkerder en gaat het steeds harder waaien. Ik heb nog nooit gezegd dat ik blij ben met regen, maar toen het hier begon te regenen was ik serieus blij voor de inwoners die eindelijk weer wat water op hun land krijgen. Aangekomen in Siem Reap zagen we meteen al dat dit een veel leuker en levendiger stadje is dan de rest van de steden in Cambodja. Veel meer cafeetjes, restaurantjes en winkeltjes, helemaal leuk. We zijn wat door het stadje gelopen en hebben gechilld in een cafeetje. Savonds gegeten in een tentje aan de Pubstreet, lekker gekaard en mensen gekeken. Daarna lekker gaan slapen.

1 mei. 1 mei alweer, jemig wat gaat het snel!!! Nog maar 30 dagen en we gaan naar huis, ongelooflijk! Vandaag lekker uitgeslapen na een kort nachtje slapen, het was belachelijk koud op de kamer (airco) en met mijn hoest die ik nu al zo'n 1,5 week heb, werd het er niet beter op helaas. We hebben lekker aan het zwembad gelegen en smiddags zijn we het stadje weer ingelopen. Lekker een serie gekeken. Savonds tijdens het eten nog even het hele restaurant op z'n kop gezet. We waren aan het eten toen er opeens een grote sprinkhaan ofzo naar beneden kwam vallen, precies op ons tafeltje natuurlijk. Wij sprongen als angstige haasjes op van schrik, en daar schrokken weer wat andere gasten van die ook opsprongen. Gelukkig kwam er een vrouwtje langs die dat beest zo oppakte en meenam en gebaarde dat ze m ging bakken en opeten. Iew! Daarna zijn we nog even over de nightmarket gelopen, waar ons koopdrang weer steeg tot ongekende hoogte. We gaan morgen naar Angkor Wat. Angkor What?!: het grootste tempelcomplex van de wereld. Hier is het altijd bloed heet en je mag er natuurlijk niet met hempje en kort broekje heen. We hadden een tip gekregen van een ander meisje dat er broeken waren met grote splitten, die ideaal luchtig waren. Bij het eerste de beste kraampje vonden we ze al, dus meteen maar gekocht. Ook nog even een bijpassend shirtje erbij gekocht, nu zijn we echt uber backpacker!

2 mei. Overdag lekker aan het zwembad gelegen en even geluncht in de stad. Aan het eind van de middag werden we opgehaald door de tuktukdriver die ons naar het ticketoffice van Angkor Wat bracht. Als je je kaartje na 17:00 kocht, was die ook nog de volgende dag geldig. We reden daarna door naar een tempel op de berg waar de zonsondergang mooi scheen te zijn. Daar dachten nog veel andere mensen hetzelfde over, het was druk! Ook omdat er maar 300 mensen maximaal op de tempel mochten zijn, dus we moesten in de rij. Uiteindelijk was de zon al redelijk onder, maar het was toch nog wel vet om even op de allereerste tempel te zijn geweest van onze tempeltocht. Op de terugweg hebben we noodles gehaald en een stokbroodje en in onze kamers gegeten, lekker cheap een keer aangezien Cambodja echt een duur land is. Daarna vroeg gaan slapen omdat we vroeg op moesten voor de zonsopgang.

3 mei. Vandaag ging de wekker om half 5... Dat was vroeg, maar het was alles waard want we gingen bij Angkor (de hoofdtempel van dit grote complex) de zon zien opkomen. Dit bedachten nog meer toeristen, want het was zo vroeg echt al enorm druk. Het is ook de meest toeristische attractie van Cambodja namelijk. We konden nog net een goed plekje bemachtigen om de zon op te zien komen. Wat een prachtig gezicht was dat met de zon die verscheen achter de tempels vandaan. Heel indrukkend! Toen het licht was zijn we ook nog even de enorme tempel ingelopen, zo vet om te zien hoe ze dat allemaal hebben gemaakt vroeger. En toen al, rond half 7 ongeveer was het echt bizar heet!
Daarna zijn we met de tuktuk naar nog andere tempels gereden. Stuk voor stuk indrukkend om te zien. Maar vooral ontzettend warm en vol met chinezen. Sommigen willen niet alleen een foto (of selfie met selfiestick uiteraard) van de tempels, maar ook van ons. Dit doen ze óf heel opvallend (ze pakken ons beet alsof we best friends zijn voor een selfie) of ze houden hun grote telelens op hun buik en maken vanaf die positie een foto. Wat natuurlijk ook meteen opvalt haha! De laatste tempel die we zien is de tempel waar ook Tombraider is opgenomen. Heel vet om te zien, hier zijn hele grote bomen helemaal in en door de tempels heengegroeid. Indiana Jones zou hier ook zo een goede locatie hebben voor een nieuwe film! Na deze indrukwekkende maar vooral erg hete (smerig detail: het zweet gutste er echt uit) ochtend zijn we naar het hostel gereden. Eerst in onze airco kamer geluncht en toen een verfrissende duik genomen in het zwembad. Savonds weer in het stadje gegeten en over de nightmarket gelopen, waar we weer een nieuw gedeelte van hebben ontdekt, zo uitgestrekt is het.

4 mei. Lekker relaxdagje gehouden. Uitgeslapen en bij het zwembad gelegen. Savonds een pastatje gegeten bij een Italiaan en daarna naar de bioscoop gegaan. Jungle Book stond dit keer op het programma. Erg leuke film!! Zo leuk om de film te zien die we vroeger platgedraaid hebben! Daarna wilden we ons laatste nachtje Cambodja afsluiten met een feestje in de rooftopbar van ons hostel, maar het viel een beetje tegen. Vooral veel Engelsen die vanaf 10 uur smorgens al aan de zuip zijn. Dus we hebben een biertje gedronken en daarna lekker gaan slapen.

5 mei. Vandaag is de dag die je wist dat zou komen. Vandaag vliegen we naar Thailand om de laatste drie weekjes door te brengen op de Thaise eilanden. Zo gek om Cambodja te verlaten en echt onze laatste weken in te gaan. Cambodja zal ik vooral onthouden aan de ontzettende hitte. Het was eigenlijk te warm om iets te ondernemen, terwijl we toch veel van het land hebben gezien. Cambodja was anders dan ik had verwacht. Ik had het veel groener verwacht, maar in plaats van groen was het hier vooral dor en droog, én vooral erg vies. Overal afval! Zo zonde. Maar daar tegenover zijn de Cambodjaanse mensen wel echt heel lief. Hier werd voor het eerst in de drie maanden dat we al reizen gevraagd of ons eten gesmaakt heeft.
Het is zo gek om nu echt de dagen te kunnen tellen voordat we weer naar het koude kikkerlandje komen. Ik heb veel zin om iedereen weer te zien, maar echt nog totaal geen zin om weer het normale, serieuze leven in te gaan. Dus mijn vraag aan jullie is om gezellig met z'n allen even naar Azië te komen, dan kunnen we elkaar even zien, en dan kunnen we daarna weer een paar maandjes vooruit met reizen;) fijne Hemelvaartsdag allemaal!

Liefs, Ilse

1. Elma:
    5 mei 2016
    Het is dat het wat duur is Ils, anders kwamen we zeker even langs;-) , maar dan om je snel mee te nemen, haha!!

Genieten nog even meiden!!
    Xxmam
  2. Jose:
    Hoi Ilse en Sabine.

Mooi verhaal weer. Ik zie het helemaal voor me hoe hard jullie gilden toen die sprinkhaan op jullie tafel sprong. Maak er nog drie mooie weken van. Wij gaan vandaag de familie dag vieren met mooi weer.
    Tot eind mei.
    Groet José
  3. Jw en melissa:
    5 mei 2016
    De zonsopkomst in Angkor wat zou ik zeker wel eens in het echt willen zien, maar helaas, valt voorlopig niet binnen het budget. Mis bij je verhaal wel een foto van de ooievaar-gordijnen, of waren ze zo lelijk, dat de foto niet lukte?
    De dag na morgen is wat mij betreft echt het beste boek ever ! Zeker doorlezen!
    Weer genoten van je verhaal, maar zie er ook maar uit dat je het volgende maand allemaal gaat vertellen!

Groetjes, melissa
  4. Pap:
    6 mei 2016
    Hoi meiden,
    Ik moest weer even graven naar dat boek, maar het is zeker de moeite waard om deze te lezen (de dag na morgen die je wist dat zou komen). Geniet er nog van in Thailand. En niet teveel series kijken hoor.
    XXX
  5. Joke van Rijn:
    8 mei 2016
    Wat een geweldige tijd heb je Zoveel mooie dingen mee maken. Geniet er lekker van en ik lees graag mee. Groetjes