Eat, (niet) sleep, rave, repeat

19 mei 2016 - Koh Phangan, Thailand

Lieve allemaal,

We kwamen savonds op 5 mei aan op Phuket na een onrustige vlucht vol turbulentie. Toen we het vliegveld uitliepen, wisten we waarom: het regende en onweerde hard. Fijn... Met de taxi naar ons hostel gegaan. We hebben nog wat programma's gekeken en toen lekker gaan slapen.

De volgende morgen, 6 mei, zijn we met de local bus (een soort overdekte vrachtwagen met wat bankjes erin) naar het strand gegaan. Hier bleek het allemaal te zijn, want het was een super levendig stadje met veel restaurantjes, veel winkeltjes en vooral heeeeel veel barren. Nog nooit zo veel barren, cafés, pubs en clubs bij elkaar gezien: een groot gekkenhuis. We zijn door de winkelstraat gelopen en daarna op het strand gaan liggen. We hebben ons toen een deal aan laten praten door een propper voor een club die avond dat we voor een bepaald bedrag onbeperkt 'gratis' drankjes mochten halen tussen 10 en 1. Nouja uiteindelijk overstag gegaan voor zijn verkooppraatjes, dus savonds naar die club gegaan. Daarvoor nog even gegeten in die straat en daar rondgelopen. Ik heb nog nooit zo veel gekke dingen bij elkaar gezien: ladyboys, andere sexy meisjes/jongens met bijna niets aan die op tafels dansen, verklede mensen, Russische strippers, Aziatische strippers én zelfs een hondje die in een buikdrager zag met staartje in en zonnebril op die gitaar aan het spelen was... Kan het nog gekker? Ja het kan nog gekker want we zijn ook nog even 5 seconden zo'n stripclub ingeweest om gewoon eens te kijken hoe zoiets goors eraan toe gaat. Nou en het was goor!! Vieze mannen die naar van die arme Aziatische meisjes aan het kijken zijn die naakt aan het dansen zijn op een tafel. Het is echt te bizar voor woorden!! Nouja daarna dus door naar die club. Het was eerst nog redelijk rustig maar wij dachten: vanaf 10 uur gratis drinken, dan zijn wij er om 10 uur! In de loop van de avond werd het gelukkig drukker en leuker! Nog een jongen tegengekomen die we in Hoi An (Vietnam) hebben ontmoet, die ook dezelfde plannen heeft voor de eilanden. Lekker de hele avond gedanst, was echt leuk!

7 mei. Eerst uitgeslapen en toen de boot genomen naar Koh Phi Phi, een van de party eilanden van Thailand. Toen we daar aankwamen merkten we meteen al de relaxte sfeer op het eiland, geen scooters of auto's, het is zo klein dat je alles kan lopen. We zijn die middag door het stadje heengelopen en in elk souvernirswinkeltje gekeken haha, te leuk. Savonds gegeten in het stadje en daarna een biertje gehaald in de supermarkt (veel goedkoper dan de drankjes op het strand) en naar de vuurshows gaan kijken op het strand. Zo knap allemaal jongens die trucs doen met vuur, echt gevaarlijk maar het ging allemaal goed gelukkig! Na de vuurshows barste het feestje los op het strand. Zo vet om op je blote voeten op het zand te dansen. Echt een coole locatie om te feesten. Het was alleen echt zo warm dat alles en iedereen zweette, zo ook mijn mobiel die het toen helaas begaf...

8 mei. De volgende morgen een beetje door de stad gelopen en even bij een medical centre naar binnen gestapt. Ik hoest al ruim 2 weken en ik word nu echt gek van alle hoestbuien en het wakker houden van kamergenootjes tijdens die hoestbuien. Dus dan maar even langs de dokter. Deze beste man vond het nodig om een scan van mijn longen te maken, dus (na ongeveer een uur wachten) mocht ik met een andere man mee maar het ziekenhuis. Deze man kwam aan met een rolstoel haha, gelukkig kon ik zelf nog wel lopen. Nouja na die scan weer terug (weer een uur verder; daar gaat ons stranddagje) naar de dokter die niets op de scan zag maar hij dacht dat het huisstofmijt was van alle vieze bedden in de hostels enzo. Op doktersadvies in een hotel slapen, prima! Haha alleen helaas geen geld meer voor en we hadden het hostel nog 2 nachten geboekt. Nouja een lading pillen meegekregen en terug naar ons hostel. Er was een poolparty in een zwembad naast ons hostel. Zo cool, met zoveel mensen partyen in een zwembad met chille muziek en een lekker drankje. Ondertussen werden m'n hoestbuien nog groter en begon het ook steeds meer pijn te doen bij m'n ribben al dat hoesten, heel irritant. Smiddags nog op het strand gelegen en savonds weer in de stad gegeten waar ik echt verging van de pijn met hoesten, nog een avondje partyen zat er helaas niet in, dus ik bleef toen die avond in de dorm. Wat ook niet echt een pretje was aangezien we in het grootste partyhostel van het eiland zaten en met 14 personen op een kamer die dronken in en uit liepen. Nog even met pap en mam geskyped en toen proberen te slapen wat ook echt niet lukte.

9 mei. Vandaag gingen we met een bootje een tour doen langs allemaal bekende mooie plekken. We vaarden eerst langs monkey island. Hier klommen allemaal aapjes tegen de rots omhoog, zo vet. Zelfs een zwemmende aap gezien haha, die zat lekker te chillen in de zee. Daarna zijn we doorgevaren naar Maya Bay, waar de film The Beach is opgenomen met Leonardo DiCaprio. Nou dit hadden meer mensen verwacht want ik heb nog nooit zoveel mensen op een hoopje strand gezien, jemig wat was het druk!! Weer allemaal chinezen die zich hadden verzameld in het kleine stukje schaduw wat het strand had. Eigenlijk wel een heel grappig gezicht om te zien, het was zo druk dat je eigenlijk niet echt van de schoonheid van de natuur kon genieten daar. Gelukkig konden we wel van de gekke chinezen genieten want er zaten er weer een paar gekkies bij. We waren een foto aan het maken in het water met de gopro, komt er opeens een vrouwtje aangehupst door de golven en komt tussen ons in staan en zonder te vragen of überhaupt iets te zeggen maakt het mannetje op afstand een foto van ons drieën. Heel bijzonder. Daarna vaarden we verder naar een plek waar we konden snorkelen. We zagen allemaal bruine jellyfishes, dus we dachten: uhm daar gaan we niet tussen zwemmen. Maar gelukkig waren die verdwenen en zwommen er alleen een heleboel andere mooie vissen. Zo vet want ze kwamen zo dichtbij! Terug op het eiland hebben we lekker op het strand gelegen ( best pijnlijk als je ribben pijn doen) maar het was wel even lekker om van de zon te genieten en een beetje bij te slapen. S'avonds weer in de stad gegeten en daarna (lading paracetamollen erin en gaan) gefeest op het strand. Met de pijn ging het redelijk en ik wilde ons laatste avondje op dit feesteiland niet nog een nacht in de kamer zitten. We kregen fluoriserende verf op van de mensen van ons hostel en ik had ook al een fluorjurkje aan, dus ik gaf zo wat licht. Het regenseizoen is begonnen hier en het begon te regenen, heerlijk eindelijk was afkoeling. Iedereen bleef gewoon in de regen dansen, te cool! Het was echt een geweldige avond!

10 mei. Vandaag moest ik van de dokter terugkomen om te kijken hoe het met me ging. Bien ging de viewpoint beklimmen maar daar had ik nog geen puf voor met die pijnlijke ribben, dus ik dacht: ik ga even langs een telefoonwinkel, eens kijken of ze nog iets met m'n mobiel konden doen. Met m'n zak rijst kwam ik aan en vol spanning wachtte ik toen het mannetje bezig was met m'n mobiel. Hij vroeg simpelweg:'wat is je toegangscode?' Nou hij deed het gewoon weer!!! Te chill! Thaise rijst doet wonderen! Daarna doorgegaan naar de dokter. Hij hoorde dit keer in m'n rechterlong wel een infectie dus ik kreeg antibiotica mee voor 3 dagen. Hopelijk was het daarna over. Smiddags de boot genomen naar Krabi. We hebben wat door het stadje gelopen en op de lokale avondmarkt wat hapjes gegeten. Er stond een groot podium op het plein waar een meisje en een jongen aan het zingen waren, maar het was eigenlijk heel treurig om te zien aangezien er geen publiek was haha. We zijn die avond vroeg naar bed gegaan, doodop van partyeiland Phi Phi.

11 mei. Dat we moe waren en dat er wat extra uurtjes slaap nodig waren was wel duidelijk want we werden rond 11 uur wakker. Normaal gesproken wordt Bien al om 7 uur wakker en ik rond 8-9 uur, dus het was duidelijk dat we die uurtjes even bij moesten slapen. We hebben in de middag een longtailboat naar Railay Beach genomen. Toen we daar aan kwamen varen was het zo mooi! Allemaal grote rotsen die boven de zee uitsteken en het was zo groen! We gingen naar Cave Beach, het strand lag half onder een enorme rots, wat een prachtig gezicht was. De zee was helder blauw. Hier hebben we even ons haar blonder laten worden in de zee en daarna lekker een boekje gelezen op het strand. Heerlijk middagje!
Toen we weer terug waren op het vasteland hebben we gegeten bij ons vaste tentje(ze herkennen ons daar al), daarna hebben we The Hangover gekeken, geniaal! We hadden even opgezocht waar de film geschoten is en dat is onder andere in Krabi, dus we waren benieuwd of we de plekken herkenden. We zagen wel dat het in de buurt was opgenomen qua schitterende natuur, maar we herkenden voornamelijk Lebua Tower in Bangkok, waar we ook op zijn geweest. Weer op tijd gaan slapen, nog steeds moe.

12 mei. Weer lekker uitgeslapen! Zo chill zo'n privekamer ipv een dorm waar er altijd vroeg wekkers afgaan of mensen luidruchtig weggaan. We hadden zin in een relaxdagje. We hebben Bridget Jones gekeken. Ja, we gaan alle films af die in Thailand zijn opgenomen, kijken wat we herkennen haha. Nadat we gebruncht hebben bij ons stamcafeetje, loop ik toch maar weer naar de dokter. Heb even met mam overlegd en het hoesten zou na 3 dagen over moeten zijn. Dat is eigenlijk morgen, maar dan vertrekken we naar Khao Sok National Park, waar waarschijnlijk heen dokter zit. Dus ga ik voor de zekerheid vandaag nog maar even. Dit ziekenhuis was een bezienswaardigheid opzich. Alles was open en rijen mensen ( op stoelen maar ook in krakkemikkige bedjes) waren aan het wachten om de dokter te zien. Ik had natuurlijk geen idee waar ik heen moest maar door allemaal aardige zusters werd ik met een soort voorrangsbehandeling geholpen. Hoefde namelijk helemaal niet echt lang te wachten. Er moest een nieuwe scan van m'n longen gemaakt worden ter vergelijking met die oude. Hier kwam gelukkig niets uit. Het was waarschijnlijk nog de bronchitis die in m'n longen zat. Ik kreeg nieuwe antibiotica mee voor een week en dan zou het hoesten toch wel echt over moeten zijn. Ik hoop het echt met heel m'n hart want het doet allemaal zo veel pijn!! Daarna lekker in de kamer gechillt en gegeten bij een hele schattige Thaise Italiaan. We hebben onze teennagels een lekker fel kleurtje gegeven bij de nagelsalon, leuk voor op de eilanden. Daarna nog even met Mart geskyped en een paar afleveringen Suits gekeken.

13 mei. Vandaag namen we de minivan naar Koh Sok National park. We kwamen daar smiddags aan. We hadden een schattig bungalowtje midden in de natuur en dus ook midden tussen de beestjes. Onderweg al opgeschrikt door een overstekende minidino (een enorme salamander) en een dode schorpioen. We hebben die middag doorgebracht aan het zwembad. Het was zo warm dat eigenlijk alleen het zwembad een oplossing was. Aan het eind van de middag nog lekker op ons soort van balkonnetje gelezen. Savonds gegeten bij een lokaal tentje, was niet echt lekker, maarja. Terug in de bungalow weer verder gelezen en daarna in slaap gevallen.

14 mei. We werden redelijk laat wakker en we wilden vandaag naar het meer in het park. We hadden het aan de receptie gevraagd van ons 'resort' en zij zei dat je er makkelijk op eigen houtje heen kon, omdat de ingang dichtbij was. Nog even water gekocht op onze slippertjes en bikini aan en handdoek in de tas. De man van de winkel vertelde dat dat hele meer nog 32 km ver weg was. Jeeeeeetje. Dat was nog ver! Beetje verkeken tijdens het researchen van het park. We dachten allebei dat het bij de ingang lag, maar helaas. Team SabIlse heeft gefaald.Dan maar wandelen naar een waterval. Het was natuurlijk ook midden op de dag, dus echt kneiter heet. Wij op onze slippertjes die wandeltocht maken, lekker voorbereid haha! Het was wel echt cool om door de natuur te lopen hier. Zo veel verschillende bomen en planten en allemaal dierengeluiden. We zijn niet helemaal naar de waterval gelopen, dat was te ver. En op slippers en zonder eten was het ook niet heel verstandig.
Daarna zijn we maar weer het zwembad ingedoken. Aan het eind van de middag weer lekker gelezen op ons terrasje, echt een leuk plekje! S'avonds bij een Italiaans tentje gaan eten, maar zodra we ons bord leeg hadden, zijn we meteen naar ons resort gegaan, te veel muggen, vliegen en salamanders, iew! Daar in het restaurant nog even een Suits-je gekeken (alleen WiFi in het restaurant), maar toen daar ook te veel beestjes op ons kwamen zitten, zijn we maar snel naar de kamer gevlucht.

15 mei. Vandaag in alle vroegte opgestaan. Om 6 uur werden we opgehaald voor de boot naar Koh Tao. De chauffeur van de minivan was met z'n verkeerde been uit bed gestapt, lang geleden dat ik zo'n chagrijnige Thai heb gezien. My god! Lang ritje met de minivan en daarna nog met een grotere bus. Hier nog even wat chinezen uitgelachen die onbeschaamd selfies aan het maken waren. En dan niet leuke lachselfies, nee, ze doen dan een peaceteken tegen hun wang aan, of een andere pose: een hand voor de helft van je gezicht houden. Echt zo lachwekkend dat volk! Daarna op de speedferry gestapt die eerst langs Koh Samui ging, toen naar Phangan. Daar moesten we een uur op de pier wachten voor de boot naar Koh Tao. Toen we daar aankwamen stonden er al weer honderd taxidrivers en vrouwtjes die een hotel voor je hadden langs de pier klaar. Is altijd wel grappig om te zien hoe graag ze iets van je willen. Aangekomen bij het hostel onze bikini aangetrokken en naar het strand gegaan. Hier hebben we de zonsondergang bekeken vanuit chille zitzakken met een lekkere cocktail erbij. Echt prachtig weer. Savonds op het strand gegeten bij een schattig tentje. Alle bomen worden ook verlicht met mooie lampjes. Daarna zijn we nog even wat winkeltjes langsgegaan en toen op tijd terug naar ons hostel, lekker gaan slapen.

16 mei. Vandaag lekker op het strand gerelaxt. Soms wat het echt zo warm dat je ongeveer wegsmolt. Snel even de zee in, wat ook niet echt verkoeling geeft. Op een gegeven moment waren we er een beetje klaar mee omdat het echt zo warm was, toen even geluncht in een leuk tentje en daarna weer even wat winkeltjes langs. Sommige winkeltjes hebben echt een dom verkoopconcept, want je mag niets passen. Nou als we niet mogen passen dan kopen we ook niets hoor, dikke doei. Daarna teruggegaan naar onze geaircode kamer en even geskyped met opa en oma. We moesten om 18:00 bij een bar zijn om ons aan te melden voor de legendarische kroegentocht van Koh Tao. We hebben daar een hapje gegeten en daarna nog even omgekleed in ons hostel want we kregen namelijk een tanktop die je aan moest doen, zodat ze wisten dat we bij de kroegentocht hoorden. We begonnen met een bucket drinken bij de bar. Daarna gingen we door naar de poolparty. Zelf niet gezwommen maar wel veel gekkies gezien die dat uiteraard wel deden. We hadden in de rij twee meisjes ontmoet die ook uit Utrecht kwamen dus we gingen met hun om en nog wat Duitse meisjes. Daarna gingen we naar mijn favoriet van de avond: de ladyboyshow. Ik wist niet zo goed wat ik ervan moest verwachten maar het was geniaal. Allemaal dansende ladyboys, die beter op hakken kunnen lopen dan ik. Zo leuk om die meiden te zien, de meesten waren ook echt mooi. Je zag niet dat het mannen waren. Het was echt grappig! Na deze show gingen we weer naar de bar waar we begonnen waren. Hier was er livemuziek door een erg getalenteerde Australische singer-songwriter. Ik ben fan geworden! Was echt een leuk feestje. Daarna nog naar een laatste beachbar gegaan, nog even lekker gedanst. Was weer een heerlijk avondje uit!

17 mei. Vandaag werden we helaas best vroeg wakker door mensen uit onze dorm die er een uur over deden om hun tas in te pakken, echt irritant, maarja hoort erbij in een dorm. Toen maar even lekker ontbeten en daarna weer richting het strand gegaan om daar verder te slapen. Dat werkte ook niet echt. Elke keer als ik ga liggen doen m'n ribben nog pijn, als ik op mijn rug ga liggen moet ik hoesten dus ik kan eigenlijk alleen een beetje normaal op m'n zij liggen, zo irritant. En het duurt nu ook al intens lang. Lekker een beetje in de zee gerelaxt en op een gegeven moment werd dat ook weer te heet. Smiddags even een powernapje gehouden in het hostel en aan het eind van de middag wilden we eigenlijk gaan peddleboarden op de zee. Helaas was de zee heel dreigend en er was geen zon voor een mooie zonsondergang dus dat hebben we toen jammergenoeg niet gedaan. Nu staat dat op de planning om te doen op Koh Phangan. Savonds hebben we afgesproken om met de meiden uit Utrecht te eten. Was een gezellig avondje en het wordt al snel laat. De hele avond zien we al flitsen van de onweer en net als we naar het hostel willen lopen, begint het ook te donderen. Dan valt opeens al het stroom op het eiland. Alles is helemaal donker, echt creapy. De lucht boven de zee wordt helemaal groen, wat er echt bijzonder uit ziet. Wij hoeven gelukkig niet ver naar ons hostel, maar die andere meiden moesten nog een half uur teruglopen. Net toen we terug waren, barstte het los! Echt kneiter veel regen!! Nog steeds was de stroom uitgevallen dus we moesten onze tassen in het donker inpakken omdat we in de morgen vroeg zouden vertrekken. Dan besef je eigenlijk pas hoe handig elektriciteit is, aangezien de airco er ook mee kapte en de wc helemaal donker was. Toen maar gaan slapen.

18 mei. Vandaag vroeg opgestaan om de boot te nemen naar Koh Phangnan. Zo gek, nu zijn onze laatste twee weken alweer ingegaan. Toen we aankwamen hing er een erg donkere lucht boven het eiland. En jahoor, het begon keihard te regenen nét toen we moesten uitstappen. Voor de eerste keer in deze vier maanden reizen de regenhoes om de backpack gedaan. Zelf als verzopen katjes aangekomen in het hostel waar we de aankomende vijf nachten gaan slapen. We hebben een scootertje gehuurd en zijn lekker gaan scooteren. We zijn naar het dorpje gescooterd en alvast wat leuke outfitjes gepast voor de fullmoonparty. Daarna hebben we de zonsondergang gekeken bij de Amsterdam bar. Prachtig uitzicht over de zee. Savonds hebben we gegeten op een lokaal marktje, super leuk, allemaal kleine hapjes gekocht en daarna opgegeten in een soort hal met allemaal tafels met allemaal andere mensen. Het was erg populair! Savonds wilden we een beetje op tijd gaan slapen, maar dat ging helaas niet door de harde muziek die helemaal in de kamer doordreunt, dronken mensen die in en uit lopen en de lichten aanlieten. En natuurlijk door mijn gehoest, ik werd helemaal leip, een nachtje amper geslapen. Blehh!

19 mei. Vandaag gescooterd naar de andere kant van het eiland. Super mooie route, heuvel op heuvel af. We waren met de familie ook al op dit eiland geweest, maar ik heb het idee dat het nu veel groener is en meer ontwikkeld! We kwamen uit bij een mooi strandje waar we onze handdoekjes hebben uitgespreid. Het was gek om te zien, maar boven de zee was het helder blauwe lucht en boven het land was de lucht donkergrijs en heel erg dreigend. Op een gegeven moment ging het ook donderen, maar gelukkig waaide het over (later zagen we ook dat er aan de andere kant van het eiland wel had geregend!) Het strand kwam me al een beetje bekend voor, en werd bevestigd door Michiel die vertelde dat we hier in een resort hadden gezeten. Dus toen maar even een kijkje genomen in het resort waar we 2 jaar geleden zaten, super leuk om weer te zien!! Was zo chill ook toen! Smiddags weer terug gescooterd en toen onze outfit gekocht voor de fullmoon. Daarna in een koffietentje weer even een serie gekeken en daarna weer gegeten bij dat marktje. Nu weer in ons partyhostel waar de muziek weer op vol volume staat..., ja we zijn een beetje klaar met alle hostels!! We zijn toe aan luxere privekamers! Nog een paar nachtjes op Phangnan voor de fullmoon natuurlijk en morgenavond een jungleparty, super veel zin in. Daarna is het eilandhoppen alweer klaar en gaan we weer richting het noorden, nog een paar dagen naar Kanchanaburi en daarna alweer Bangkok. Crazy! En dan naar Nederland.

Zo gek dat het reizen waar we al jaren naar uit hebben gekeken nu al weer gewoon bijna voorbij is. Ik heb wel veel zin om weer naar huis te gaan om iedereen weer te zien maar het is hier ook zo chill en wil eigenlijk nog niet terug naar het serieuze leventje waarin alles weer moet en waar weer belangrijke beslissingen moeten worden gemaakt over wat ik wil doen qua werk/studie etc, allemaal uitgesteld haha! Tot over anderhalve week alweer!

Liefs, Ilse

1. Luc:
    19 mei 2016
    Hoi meiden, geniet er nog even goed van, doe voorzichtig en hoop dat je snel van het hoesten af bent. Ilse, het is trouwens 3 jaar geleden dat we op Koh Phangan zijn geweest...

XXX
  2. Elma:
    20 mei 2016
    Ils, ik ben toch wel beetje bezorgd om je hoor, maar we kunnen hier vandaan niks doen...pak maar wat duurdere hostels, wij betalen, ha,ha! Maar wat jullie allemaal doen en meemaken, pakt niemand je ooit nog af: geweldig! Genieten nog even!!

Dikke kus van beetje bezorgde mam
  3. Tonny:
    23 mei 2016
    Geweldig wat jullie allemaal meemaken, maar zal ook weer blij zijn je te zien.
    En ik hoop dat het hoesten snel over gaat, Gr. Oma v.O.