De avonturen van Bien en Ils - Chiang Mai

11 februari 2016 - Chiang Mai, Thailand

Heehallo lieve mensen! Hier weer een blog vanuit Chiang Mai (noord Thailand). Het is alweer even geleden dat ik heb geschreven dus laten we terug gaan naar 4 februari! 
We zijn in Ayutthaya beland en daar hebben we lekker de hele dag gefietst en oude tempels bekeken. Die dag erna hebben we de bus gepakt naar Sukhothai, een ander plaatsje met veel oude tempels, maar deze zijn in vergelijking met Ayutthaya nog wel helemaal heel. De busreis was prima, eerste klas bus, met onderweg nog een lunchstop bij zo'n wegrestaurantje. Zes uur later komen we aan in Sukhothai. Het is dan al donker. Het stadje ziet er best verlaten uit en in ons hostel blijken we ook de enige gasten te zijn voor die nacht. Het was ook nog een zoektocht naar iets leuks/lekkers om te eten, omdat bijna alles gesloten was. Echt heel anders dan het drukke leven op straat dat we gewend waren in Bangkok! Die dag erna huren we een fiets en fietsen we langs alle oude tempels, weer zo indrukwekkend groot, oud en mooi. Die fiets is toch echt wel een heel handig vervoersmiddel!! Hier werden Bien en ik ook nog voor een schoolopdracht gebruikt door de plaatselijke scholieren. Zij vroegen ons wat dingen in het Engels, denk dus dat het voor Engels was. Echt heel schattig hoe ze dat deden, daarna natuurlijk nog even met z'n allen op de foto! 
Smiddags namen we de bus naar Chiang Mai. Ook deze bus was weer heel chill, ziek veel beenruimte, zodat je zowat helemaal kon liggen. 
In Chiang Mai aangekomen, gingen we met onze roommates Rik (nl) en Tommy (USA) richting de stad. Hier hebben we lekker op straat gegeten. Een vriend van Tommy, Patrick, was ook mee. Hij is half Australiër half Thai, dus hij gaf ons een rondleiding door Chiang Mai en bestelde ons eten in het Thais, super handig! Daarna gingen we met z'n allen richting Zoe's Yellow bar, dé backpackersbar van Chiang Mai. Hier nog even wat gedronken en gedanst en toen zijn we terug naar ons hostel gegaan om lekker te gaan slapen.
De volgende morgen hebben we ontbeten bij DADA Kaffee (het tentje waar wij met de familie ook vaak club sandwichen gingen eten). Dit keer ontbeten we met yoghurt met fruit en een lekkere fruitshake. Toen zijn we met de jongens door de stad gaan lopen, langs leuke winkeltjes en natuurlijk de tempels. Bij een zo'n tempel mochten we ook even met een monnik praten. Het was echt bijzonder om te horen hoe hij leeft en hoe hij denkt over de wereld. 
S'avonds was de legendarische night market van Chiang Mai, een super grote markt met allemaal leuke (flut)spulletjes als tassen, sjaals, armbandjes, kussenslopen en slippers. Hier word ik altijd zo hebberig van haha! We hebben de jongens, waar we de hele dag mee waren, toen maar even weggestuurd, zodat wij als shopaholics even lekker ons gang konden gaan. Uiteindelijk hebben we ons keurig gedragen en alleen een enkelbandje gekocht (er is nog geen plek in onze backpack, dus echt even goed shoppen zit er helaas nog niet in :( ). Er werd ons gezegd dat het vanavond al Chinese Newyear was, dus na de nightmarket zijn we richting China Town gelopen. Hier leek het ongeveer net zo uitgestorven als in Sukhothai dus toen hadden we de hoop maar opgegeven en zijn we terug naar ons hostel gelopen om lekker te gaan slapen!
De dag erna, 8 februari, hebben we een van de leukste dingen tot nu toe gedaan: de olifantjes!! We werden opgehaald door een van die ons daar heen bracht. We moesten een charmant spijkerpakje aan en toen mochten we de olifanten gaan voeren. Iedereen had een eigen olifant per 1 of twee personen. Bien en ik hadden Don Juan (zo denken we dat je het schrijft in ieder geval haha), wat 'de maan' betekent. Een prachtig beest, enorm groot en een hele dikke buik, waar een babyolifantje in zat. Olifanten kunnen wel 22 maanden zwanger zijn. Ik wist toevallig erg veel over de Aziatische olifant omdat ik vlak voordat ik wegging nog een verslag met Wouter over deze beesten had gemaakt. Deze kennis kwam goed van pas! 
Na het voeren mochten we op de ruggen klimmen van de olifanten om vervolgens een wandeltocht te maken door de rivier en door een prachtig landschap van bergen, grote bomen en ontzettend veel groen. De haren op de olifant zijn een soort van kleine ijzerdraadjes, dus dat schuurde lekker langs onze benen. Bij het beekje aangekomen, gingen we met de olifanten het water in. Hier mochten we ze wassen en even met het water spelen. Zo cool om te zien hoe ze dat water uit hun slurf spuiten, echt hoe je het ook altijd in films enzo ziet. Heel indrukwekkend. Op de terugweg weer op de rug van Don Juan door de rivier gelopen, zo mooi langs allemaal van die berghutjes. Er was bij het verblijf ook nog een babyolifantje van vijf maanden, die was echt te cute voor woorden. Wat een dropje was dat. Bien en ik vroegen ons al af hoeveel kilo we mee terug mochten nemen en waren zwaar teleurgesteld toen we erachter kwamen dat het olifantje waarschijnlijk toch wel iets zwaarder is dan de 23 kilo die we mee terug mogen nemen, helaas helaas. Van moederolifant kregen we nog een dikke, natte zuigzoen met de slurf. En toen moesten we afscheid nemen van onze nieuwe vriend, Don Juan. 
In het busje moesten we nog even 20 minuten wachten omdat de weg af was gezet voor de Thaise prinses. Haar helaas niet meer gezien omdat ze in een ziek luxe spa resort verbleef waar we langsreden. Maar toch bijzonder om te zien hoe al de hele dag maatregelen worden genomen voor zo'n hoog bezoek!
Savonds was het dan eindelijk wel Chinees nieuwjaar! In het superdrukke Chinatown vonden we onze groep vrienden die we ook al in Bangkok hadden; de Here Hostelsquad. Na een zieke stoelenzoektocht konden we eigenlijk bij elkaar zitten en een voor een eten halen, zodat het tafeltje bezet bleef. Hier weer lekker eten van de markt gehaald en met z'n allen opgegeten. Nog wat draken gezien (helaas niet zien dansen) en wat optredens van Thaise talenten op een podium. Daarna zijn we met z'n allen in de tuktuk gesprongen en naar Zoe's Yellow bar gereden. Hier nog lekker wat gedronken en gedanst met z'n allen. Omdat het hier om 12 uur al dichtgaat zijn we daarna nog met z'n allen naar Spicy gegaan, een andere club, waar we ons feestje konden voortzetten. Was een geslaagd Chinese Newyear!
De dag erna hebben we een relaxdagje gehouden. Na de drukke dag van gister waren we wel toe aan een beetje ontspanning. We hebben de hele middag in het park gelegen. Gezond, gelezen en geslapen. Prima! 
Savonds weer op straat gegeten en daarna nog even naar Zoe's gegaan. Hier hebben we voor het eerst een Bucket (grote emmer vol met drank en rietjes) gedronken, de Mai tai. HEERLIJK! 
De dag erna, 10 februari, zijn we naar de 'grand canyon' van Chiang Mai gegaan. Wauw, wat is dat een indrukwekkend natuurverschijnsel!! Hoge rood/oranjeachtige rotsen met blauw water. Hier kwamen we toevallig nog wat vrienden tegen waarmee we toen lekker hebben gezwommen. Echt heerlijk om lekker af te koelen daar in het water. We gingen daarna in onze privetuktuk, die al die tijd op ons had gewacht, weer terug naar de stad.
Savonds voelde Bien zich niet zo lekker dus toen ben ik nog even met Bart en Yamee, twee Nederlanders die we al in Bangkok hadden ontmoet, naar de night bazar geweest. Hier alvast op een parkeerplaats geoefend met scooter rijden, omdat we dat ook in Pai willen gaan doen, het is echt zo leuk!! Ik denk dat we maar 1/4 van de night bazar hebben gedaan, omdat het zo ontzettend groot was! Hier hebben we namelijk al 2,5 uur over gedaan ofzo! 
Nu, 11 februari, typ ik dit nog even in het hostel in Chiang Mai voordat we zo worden opgehaald om naar Pai te gaan. Een hippiedorpje nog meer in het noorden van Thailand. Ben erg benieuwd! De andere mensen van de Here Hostelsquad gaan ook die kant op vandaag, dus daar worden we allemaal weer herenigt!
Ik hoop jullie weer een beetje bij te hebben gepraat! We hebben nou al zo veel avonturen meegemaakt en vrienden gemaakt, terwijl we pas iets langer dan een week weg zijn! Ben benieuwd naar onze volgende avonturen in Pai! Chiang mai was in ieder geval echt geweldig!!! Liefs Ilse!
 

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

Foto’s

3 Reacties

  1. Elma:
    11 februari 2016
    Weer een leuk verhaal Ils! Weet je: zo gek, van de week moest ik gewoon even nadenken; is ze nu 1 of 2 weken weg? Zoveel heb je al gedaan en meegemaakt! Super leuk allemaal. Doe voorzichtig op die scooters....;-)
  2. Moniek:
    11 februari 2016
    Hoi Ilse, leuk hoor. Dus je hebt je Don Juan al gevonden... Groetjes aan Sabien en geniet ervan.
    XXX
  3. Opa en oma van Wijk:
    14 februari 2016
    Hallo Ilse, fijn dat je naar je zin hebt daar in het verre Thaliand. Misschien komen we wel een dagje over...