Bangkok: CRAZY

4 februari 2016 - Ayutthaya, Thailand

Hi lieve allemaal!

Alweer vier dagen in Thailand! En ik weet dat mijn moeder graag wil lezen wat wij hier allemaal uitspoken, dus hier mijn eerste echte reisblog!

Laten we beginnen bij de vlucht. Na afscheid te hebben genomen van al onze lieve vrienden en familie op Schiphol vlogen we eerst naar Londen om via daar naar Bangkok te vliegen. De vluchten waren prima, beetje oorpijn maar ik heb het overleefd! Vanaf het vliegveld zijn we met de skytrain richting de stad gegaan. Dat was al een heel avontuur, aangezien het best druk was en wij met onze zware backpacks nog niet helemaal wisten hoe we daar mee om moesten gaan dus ik denk dat we een paar kleine thaise mensen een beuk hebben gegeven haha!

Na de skytrain moesten we nog wel even de taxi naar ons hostel nemen, waar we meteen al werden afgezet omdat de taxidriver niet op meter wilde rijden en erg chagrijnig was. Nouja, aangekomen in het hostel was het toch nog wel een cultuurschok, ik wist hoe Bangkok was maar toch echt weer wennen, met die zware backpack, die hitte en alles zelf moeten uitzoeken, heel leuk en spannend maar ik dacht wel even: waar ben ik aan begonnen?!

Toen we waren omgekleed, zijn we de stad ingelopen richting Khao San Road. Onderweg kwamen we een verdwaald Zwitsers meisje tegen, Michelle, die ook naar khao san wilde dus met z'n drieën hebben we door die drukke straat gelopen. Daarna hebben we voor een zieke deal,30 bath voor een tuktuktour langs 3 tempels, gedaan. Zo leuk om op deze manier door Bangkok te crossen en wat tempels te bekijken!

Savonds hebben we gegeten bij villa Cha Cha, het hotel waar we 2 jaar geleden hebben geslapen. Echt bijzonder om daar weer te zitten! Daarna over khoa san gelopen en een goede, maar harde massage genomen. Hadden we wel verdiend vonden we na al dat sjouwen met die backpack (zullen dus nog veel massages volgen denk ik haha!) Ik keek tijdens de massage een keer omhoog omdat ik het even pijnlijk vond, en toen zag wat ze deed, snapte ik dat het best pijnlijk was: ze hing zowat in de gordijnen om grip te houden omdat ze óp mij stond haha! Heftig! We gingen die avond op tijd slapen, wat niet helemaal lukte door al het geluid, oorpijn en de jetlag denk ik.

De volgende morgen kwamen we een andere Nederlandse jongen tegen in het hostel die toevallig ook de Co van Kessel fietstour ging doen. Lekker toevallig dus we zijn er met z'n drietjes heengevaren. Op een boot tussen de locals, we keken onze ogen uit! Eenmaal aangekomen hadden we een leuk groepje mensen met wat Nederlanders, Duitsers en een Franse vrouw. We fietsen door straatjes, steegjes waarvan je denkt: kun je hier fietsen?, flowermarkers en natuurlijk Chinatown. Zo fascinerend om de stad op de fiets te zien, en te proeven, want onderweg kregen we allemaal lekkere fruit en andere Thaise hapjes. We kregen een zeer uitgebreide lekkere thaise lunch, waarbij we best snel volzaten maar het toch te lullig vonden voor het vrouwtje om een tweede keer opscheppen af te slaan. Helemaal volgegeten vervolgden we onze tour met de longtailboat door de klongs, de grachtengordel van Thailand. Bij het uitladen is het goprohaakje om mijn stuur nog gesneuveld helaas, sorry Martijn!

Terug in het hostel even opgefrist na de zweterige fietstocht. Daarna hebben we geyengat met de jongen van de Tour en nog wat andere mensen uit het hostel. Daarna zijn we richting Khao San gegaan waar we echt een van mijn beste avondjes uit hebben beleefd. Bier gekocht op straat en lekker op straat gedanst met de hele groep. Het bizarste van de avond was, niet schrikken mam, dat we sprinkhanen, larven maden en zelfs een schoepioen hebben gegeten. Die eerste paar waren nog wel lekker knapperig en zout maar die schorpioen heb ik toch maar uitgespuugd op straat, te nasty! Ik dacht dat we dit eventueel, als we het al zouden eten, pas aan het eind van de reis zouden eten, maar groepsdruk en een beetje alcohol doen toch gekke dingen met een mens haha!

Die dag erna een lekker relaxdagje gehouden, ontbeten met een goddelijke tosti van de seveneleven (supermarkt waar ze echt alles hebben en op elke hoek van de straat zit, geniale uitvinding!) en daarna op khao san onze nageltjes laten doen. Hier eigenlijk pas voor het eerst geconfronteerd met mijn witte huid, het meisje die mijn nagels lakte vond mijn 'white skin very beautiful'. Savonds heb ik het meest dure drankje op de meest bijzondere plek ooit gedronken: de Lebuatower. Zo'n 15 euro betaald+nog 10% fee voor de hangovertini; samengesteld door de cast en crew van the hangover part2! Het was echt een schitterend uitzicht over de stad op de 64e verdieping. Iedereen was fancy gekleed en het was echt een beleving. Veel te veel geld uitgegeven voor een cocktail maar het was het echt zeker waard! Nu maar weer verder leven op water (uit een flesje en without ice) en brood (donaties voor het Help Ilse naar Azie foundition zijn natuurlijk nog steeds van harte welkom ;)) savonds weer terug met de discotuktuk, te leuk en ook functioneel aangezien je dan weer even kan doorluchten haha.

De volgende morgen (dus vanmorgen) zijn we vertrokken vanaf Bangkok naar Ayutthaya met de trein. Echt te goedkoop: 30 bath voor 2 kaartjes voor een rit van 2,5 uur (is minder dan een euro voor 2 kaartjes). Aangekomen in Ayutthaya wel lekker onderhandeld met een tuktukdriver die ons afzette bij ons hostel. Leuk hosteltje, lekker hipster, lekker retro met polaroid camera's enzo. Toen gingen we opzoek naar fietsen om te huren om de stad mee te verkennen. Zijn we aan de andere kant van de wereld, stappen we alsnog op ons oude vertrouwde fietsje! Ook weer zoiets bizars: twee fietsen geleend, die we morgenmiddag pas terug hoeven te brengen voor 80 bath, iets meer dan twee euro, i love Thailand! Wij de stad door, phoe heet, maar wel lekker luchtig op zo'n fiets. Langs alle oude tempels, ruïnes en natuurlijk de olifanten. Om de oude tempels van dichtbij te bekijken moest je entree betalen maar wij als arme ex-studenten deden net alsof ons neus bloedde dus wij liepen door zonder entree te betalen, te chill haha gewoon gratis naar binnen, niemand die het controleerde! We waren ongeveer de enige die daar rondliepen, op een paar chinezen na, maar het was zo rustig, heerlijk!! De hele stad ontdekt per fiets en savonds na het opfrissen met twee Australische jongens naar de nightmarket gegaan. Hier hebben we voor de eerste keer echt op straat thais gegeten, ook voor minder dan twee euro met z'n tweeën gegeten, zo verdienen we toch weer die dure cocktail van lebuatower terug! Daarna nog even een biertje gedronken bij het hostel en nu lig ik in bed in m'n veel te hete lakenhoes dit verslag te typen op m'n mobiel, wat ik ook nooit meer ga doen, want het werkt voor geen meter! Maar dit waren mijn eerste dagen aan de andere kant van de wereld. Wat ik het leukst vind maar waar ik wel even aan moet wennen, is dat je wel plannen kan maken maar dat het uiteindelijk toch heel anders loopt, je ontmoet allemaal mensen van over de hele wereld, waarmee je dan weer optrekt, iedereen is zo sociaal en wil je helpen en het is leuk om andere verhalen van andere mensen te horen van over de hele wereld, ook echt goed voor m'n Engels!! Morgen vertrekken we waarschijnlijk richting Chiang Mai om daar het Chinese Nieuwjaar te vieren, maar misschien maken we eerst nog een tussenstop in Sukhothai. Dat gaan we morgen allemaal regelen bij de tourist information! Nu ga ik lekker slapen en hopen dat het verslag goed geplaatst wordt, aangezien het me bloed zweet en tranen heeft gekost op mijn iPhonetje! Ik heb geen spellingscheck meer gedaan, oh oh oh Ilse die een communicatie studie heeft gedaan geen spellingscheck?! Sorry guys! Haha Tot snel!! Liefs Ilse

1. Moniek:
    4 februari 2016
    Nou, mooi verhaal Ilse hoor, ondanks dat je het op je telefoon moest doen! Groetjes aan Sabine!
  2. Moniek:
    Hoi meis,
    Wat ontzettend leuk om allemaal te lezen...en ja...ik zat er wel echt op te wachten ;-), dus thanks dat je dit met je mobieltje hebt gedaan! Misschien volgende keer in een internetcafé? Of op de ipad van Bien? Ik heb best heimwee naar Thailand als ik dit allemaal lees! Genieten daar maar met z´n 2´en en veel nieuwe vrienden maken hè?! Maarre...doe voorzichtig. Veel plezier, groetjes aan Bien!

XX mam
  3. John:
    4 februari 2016
    Dat belooft wat voor de rest van jullie reis. Al veel beleefd en gezien in die paar dagen. Mooi verslag, zo te zien zonder spelfouten.
  4. Huug en Lida:
    5 februari 2016
    Hoi Ilse,
    Komt ons allemaal bekend voor.
    Net zoals je moeder krijgen we na het lezen van jouw belevenissen ook weer heimwee naar Thailand.
    Nog veel plezier!
    Groetjes Huug en Lida